Wywrotka

Wywrotka jest pojazdem, posiadającym skrzynie ładunkową, która przechylając się na bok lub do tyłu, umożliwia samoczynny i szybki rozładunek towaru. Naczepy wywrotek mają różnorodne zastosowanie. Służą do przewożenia materiałów budowlanych oraz płodów rolnych. Umożliwiają dostarczenie do odbiorców dużych ilości węgla, przewiezienie złomu, itp. Wywrotkami możemy przewozić zarówno materiały stałe, jak i sypkie, kawałkowe, a także asfalt lub materiały drobnicowe. Do wywrotek można zaliczyć naczepy ze skrzyniami: aluminiowymi, stalowymi i typu half-pipe. Zwykle charakteryzuje je pojemność od 24 do 55 metrów sześciennych. Dopuszczalne DMC wynosi 36 ton.

Jakie są rodzaje wywrotek

Efektywne wykorzystanie samochodów ciężarowych i przyczep możliwe jest dzięki dostosowaniu zabudowy wywrotkowej do podwozi producentów. Stosowane są następujące rodzaje wywrotek:
•    Tylno zsypowe, umieszczane na pojazdach trzyosiowych i czteroosiowych. Dopuszczalne DMC wynosi od 26 do 32 ton.
•    Wywrotki ciężkie umieszczane są na pojazdach trzyosiowych i czteroosiowych, o DMC od 26 do 32 ton.
•    Półciężkie umieszczane są na pojazdach dwuosiowych. Dopuszczalna masa pojazdu wynosi od 18 do 26 ton.
•    Lekkie wywrotki są przeznaczone na pojazdy dwuosiowe. DMC wynosić może od 6,5 do 18 ton.
•    Wywrotki ultralekkie umieszczane są na pojazdach dwuosiowych, o dopuszczalnej masie całkowitej od 3.5 do 6,5 ton.

Stosowane konstrukcje

Konstrukcje wywrotek sprawdzane są w licznych testach pod względem odporności na ścieranie, wytrzymałości konstrukcji czy używanie w ekstremalnych warunkach. Stosowane są konstrukcje:
•    Aluminiowych z klapą – zamkniecie z tyłu pojazdu stanowi klapa ze zsypem.  Skrzynia ładunkowa została wykonana z paneli aluminiowych, a rama ze stali STRENX. Użyte do konstrukcji materiały są wytrzymałe i odporne na ścieranie. Osie pojazdu występują w wersji tarczowej lub bębnowej. Pojemność wynosi od 26 m3 do 45 m3.
•    Wywrotka aluminiowa z tylnym zamknięciem typu : klapo-drzwi. Skrzynia ładunkowa została wykonana z paneli aluminiowych, a rama ze stali STRENX. Użyte do konstrukcji materiały są wytrzymałe i odporne na ścieranie. Osie pojazdu występują w wersji tarczowej lub bębnowej. Pojemność wynosi od 35 m3 do 60 m3.
•    Wywrotka z tylnym zamknięciem ze zsypem typu: rynna. Skrzynia ładunkowa została wykonana z aluminium, a rama ze stali STRENX. Użyte do konstrukcji materiały są wytrzymałe i odporne na ścieranie. Osie pojazdu występują w wersji tarczowej lub bębnowej.
•    Wywrotka stalowa z tylnym zamknięciem typu: klapo-drzwi. Skrzynia ładunkowa i rama zostały wykonane ze stali STRENX. Użyte do konstrukcji materiały są wytrzymałe i odporne na ścieranie. Osie pojazdu występują w wersji tarczowej lub bębnowej. Pojemność wynosi od 38 m3 do 60 m3.
•    Wywrotka stalowa z tylnym zamknięciem typu: klapa ze zsypem. Skrzynia ładunkowa i rama zostały wykonane ze stali STRENX. Użyte do konstrukcji materiały są wytrzymałe i odporne na ścieranie. Osie pojazdu występują w wersji tarczowej lub bębnowej. Pojemność wynosi od 25 m3 do 40 m3.
•    Wywrotka aluminiowa typu : lekka. Skrzynia ładunkowa została wykonana z paneli aluminiowych, których szerokość sięga 30 mm. Właściwością nowoczesnych paneli aluminiowych jest podwyższona wytrzymałość na ścieranie.

Przepisy dotyczące rejestracji i oznaczania wywrotek

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, ogłoszone w Dzienniku Urzędowym nr 186 z 2007 r. w pozycji 1322, na samochodzie ciężarowym samowyładowczym oraz przyczepie samowyładowczej powinny zostać umieszczone numery rejestracyjne, w postaci namalowania ich kontrastową farbą w stosunku do koloru burty. Przepis ten nie dotyczy wywrotek, które nie posiadają burty  w kształcie płaszczyzny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *