Zmiana tachografu analogowego na cyfrowy

Jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do korzystania z tachografu analogowego, nie ma potrzeby ulegać modzie i bez powodu wymieniać go na cyfrowy. Pamiętajmy, że ilość przypadków, w których wymiana tachografu analogowego na cyfrowy jest ograniczona i dotyczy tylko pewnych kwestii, takich jak ilość miejsc w pojeździe lub jego masa całkowita. Dlatego przed pochopną zmianą, która będzie nieść za sobą również zmianę naszych dotychczasowych przyzwyczajeń oraz oznaczać będzie konieczność nauki obsługi nowego tachografu, warto przeczytać niniejszy artykuł.

Czym jest tachograf cyfrowy?

Tachograf cyfrowy to urządzenie zapisujące informacje dotyczące tras odbywanych przez kierowcę, np.: czas trwania trasy, ilość i czas odpoczynków, postoje (np. podczas naprawy pojazdu), prędkość jazdy pojazdu etc…

Tachograf wizualnie zbliżony jest do radia samochodowego. Jedna jego część jest zamontowana w pojeździe, na drugą składa się skrzynka wyposażona w karty chipowe, współpracujące z częścią stałą. Karta chipowa stanowi zamiennik znanej z tachografu analogowego tarczy tachografowej (tzw. wykresówki).

Pamięć tachografu cyfrowego mieści w sobie informacje dotyczące tras przebytych przez pojazd z okresu dwunastu miesięcy. Przewaga tachografu cyfrowego nad analogowym polega głównie właśnie na jego niezwykle pojemnej pamięci – kierowcy używający tachografów analogowych musieli robić wypisy z wykresówek, co mogło stanowić pewne utrudnienie, aczkolwiek w wielu przypadkach siła przyzwyczajenia do urządzenia analogowego jest o wiele silniejsza niż jego niższość względem wersji cyfrowej – i jest to w pełni zrozumiałe. “Starych drzew się nie przesadza”, jak głosi przysłowie.

Przepisy dotyczące zmiany tachografu analogowego na cyfrowy

Przepisy nie wymuszają zmiany tachografów bezwzględnie we wszystkich pojazdach. Od pierwszego maja 2006 roku przepisy wymagają umieszczania tachografów cyfrowych jedynie w autach o długim stażu użytkowania, takich, gdzie doszło do uszkodzenia tachografu analogowego i w pojazdach zarejestrowanych po 01.01.1996.

Co do tych ostatnich, konieczność wymiany tachografu analogowego na cyfrowy zachodzi w dwóch przypadkach:

–    kiedy masa całkowita pojazdu wynosi więcej niż 12 ton
–    kiedy pojazd dysponuje ilością miejsc siedzących większą niż 9, a jego masa całkowita jest wyższa niż 10 ton

Wymiana tachografu analogowego na cyfrowy może być źródłem problemów

Na rynku działają firmy specjalizujące się w zakładaniu i naprawie tachografów. Niektóre z nich oferują wymianę tachografu analogowego na cyfrowy. Samowolne zlecenie przez kierowcę takiej wymiany może być nieprzyjemne w skutkach.

Po pierwsze oprócz tego, że ponosimy koszty własne, za taką nieoficjalną wymianę tachografu możemy otrzymać mandat opiewający na kwotę 3.000zł za jazdę pojazdem nieposiadającym tachografu rejestrującego.

Przy okazji może też “oberwać się” naszemu pracodawcy – w razie wykrycia dopuszczenia do złamania prawa o używaniu urządzeń do rejestrowania odpoczynku, prędkości pojazdu i dopuszczalnego czasu jazdy, może on zostać obciążony karą o wysokości 2.000zł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *